Politiattest – ny digital tjeneste høst 2024

I samarbeid med Posten/Digipost har Norges idrettsforbund utviklet en ny digital tjeneste som gjør det enklere å vurdere hvem og hvilke roller som trenger politiattester, sende formålsskjema og fremvise politiattester på en sikker måte.  

Utrulling av den nye tjenesten starter i Innlandet idrettskrets fra medio august og vi kommer tilbake med mer informasjon når den nye, digitale tjenesten er på plass.

 

Norges idrettsforbund jobber kontinuerlig for at idretten skal være et trygt og godt sted for alle medlemmer. Som en viktig del av dette arbeidet skal alle som utfører oppgaver i norsk idrett, som innebærer et ansvars- eller tillitsforhold overfor mindreårige eller personer med utviklingshemming, fremvise politiattest (barneomsorgsattest).

Ordningen omfatter både ansatte og frivillige over 15 år, og gjelder uansett om personen får lønn for oppgavene som utføres eller ikke. Det avgjørende er i hvilken grad oppgavene vedkommende skal ha innebærer et ansvars- eller tillitsforhold overfor mindreårige eller personer med utviklingshemming.

Trenere, instruktører, lagledere med direkte kontakt med mindreårige eller personer med utviklingshemming, vil alltid ha et ansvars- eller tillitsforhold og være omfattet av ordningen. For andre oppgaver må idrettslaget foreta en konkret vurdering av oppgavene som skal utføres. Er det tvil om det skal innhentes politiattest skal idrettskretsen kontaktes.

Før du søker om politiattest her: https://www.politiet.no/tjenester/politiattest/politiattest-sok-pa-nett/ så ta kontakt med daglig leder Bjørn Inge Os: bio@storhamarhandball.no for en bekreftelse på din rolle i Storhamar Håndball. Denne skal legges ved den digitale søknaden hos politiet.

For mer info se her:

https://www.idrettsforbundet.no/klubbguiden/politiattest/